• hledat
  • facebook
Sezónní témata 22. prosinec 2020

Jak zvýšit příjem denního světla nejen procházkou

redakce 4 383 přečtení
Jak zvýšit příjem denního světla nejen procházkou

Nedostatek denního světla ovlivňuje naši náladu, pracovní výkon i zdravotní stav. V zimě obvykle vstáváme do tmy a za tmy se vracíme z práce – o to důležitější je doplňovat sluneční světlo všemi dostupnými způsoby. Jak si zajistit dostatečný příjem přirozeného světla?

Procházky přes oběd

Podle odborníků bychom se měli vystavit alespoň třem hodinám slunečního světla denně. Pokud pracujeme v openspace bez oken nebo daleko od okna a večer chodíme domů za tmy, nabízí se jednak využít cestu do práce, jednak trávit venku obědové pauzy. Zkuste se přes poledne na půl hodiny projít a obědy dočasně řešit sendvičem nebo jiným jídlem do ruky. Pracujete z domova a nemáte pevnou pracovní dobu? Využijte denní světlo v maximální možné míře na procházky, klidně si dopřejte dvě kratší nebo jednu hodinovou. Když víte, že stejně neskončíte za světla, je jednodušší načerpat energii přes den a naopak trochu posunout konec pracovní doby.

784

Tip: Zkuste si najít park nebo jiný kousek přírody v blízkosti vašeho pracoviště nebo bydliště, pokud pracujete z domova.

Střešní okna a světlovody

Kdo bydlí v podkroví a využívá raději svislá než střešní okna, ten se zbytečně připravuje až o polovinu světla (při stejné ploše oken). Plánujete-li stavbu nebo rekonstrukci podkrovní pracovny, určitě střešní okna do projektu zahrňte. V létě, kdy bude světla naopak až příliš, je můžete pohodlně zastínit střešními žaluziemi nebo roletami do střešních oken.

Další stavební úpravou, kterou lze „posbírat“ přirozené sluneční světlo z okolí a přivést je do interiéru, jsou světlovody. Kulaté kopule na střeše sbírají světlo i při zatažené obloze a pomocí tubusů je rozvádějí do místností, které rozjasní pomocí světelných rozptylovačů.

785

Tip: Přirozeně a téměř bez námahy si zvýšíte příjem denního světla pouhým přestavěním nábytku. Pracovní koutek, jídelní stůl a další místa, kde trávíte většinu času, zkrátka přesuňte co nejblíže k oknům.

O dalších možnostech, jak přivést do interiéru více světla, případně ho alespoň opticky rozjasnit, jsme psali v tomto článku.

Plnospektrální osvětlení neboli zdravé světlo

Zdroje umělého světla se od sebe liší – bílé světlo zářivek může být teplé, studené nebo denní. Pokud chceme mít světlo co nejpodobnější dennímu, měli bychom vybírat tzv. plnospektrální osvětlení (denní bílé plnospektrální), v angličtině obvykle označené termíny „daylight spectrum“, „natural spectrum“ nebo „true color“. Parametry plnospektrálního světla splňují světelné zdroje, jejichž index podání barev Ra je větší než 90 (co nejvíce se blíží hodnotě 100, kterou má Slunce) a  náhradní teplota chromatičnosti Tc se pohybuje mezi 5 500 a 6 500 K (pod hranicí 6 000 K převažuje žlutá složka spektra, nad 7 000 modrá).

789

Fototerapie – léčba světlem

V případě, že jsou vaše potíže způsobené nedostatkem denního světla vážnější, vám lékař může doporučit fototerapii. Neinvazivní lampová fototerapie slouží především k léčbě chronické únavy, deprese a sezónní afektivní poruchy (SAD). Definice této poruchy popisuje zhoršení psychického stavu některých jedinců na podzim a v zimě a nachází spojení těchto potíží s úbytkem přirozeného denního světla.

Použití speciální lampy se doporučuje ihned po probuzení, aby se co nejdříve ukončilo vylučování melatoninu (hormonu spánku). Léčebné účinky má vystavení se světlu z fototerapeutické lampy po dobu půl hodiny (expozice 10 000 luxů) až dvou hodin (expozice 2 500 luxů). Světlo z lampy by mělo dopadat na sítnici oka ze vzdálenosti zhruba jednoho metru, účinky by při pravidelném každodenním používání měly být znatelné už během týdne nebo dvou. Lampy nepoužívejte odpoledne a večer, kdy bychom měli naopak připravovat tělo na opětovnou produkci melatoninu.

Související
Nejnovější