Hledat
Sezónní témata
15. listopadu 2021

Jak pečovat o svou duševní pohodu?

Redakce
2
1617 přečtení
Jak pečovat o svou duševní pohodu?
Pohyb v přírodě, harmonické prostředí a kvalitní společný čas s blízkými lidmi – to vše nám pomáhá udržovat si duševní zdraví a dobrý psychický stav. S nadcházejícím podzimem nás ovlivňuje úbytek světla, horší počasí a další negativní vlivy. Zkuste doplnit energii a harmonii do svého života pomocí dobré životosprávy, dostatku světla a změn v interiéru.

Stres, nebo deprese?

Někdy je obtížné rozlišit, kdy každodenní problémy a stres přerostly do deprese. Se stresem můžeme bojovat zlepšením životosprávy, relaxačními cviky a rekreačními aktivitami; v případě deprese bývá potřeba vyhledat odborníka na duševní zdraví.

Příznaky deprese:

  • problémy se spánkem
  • poruchy příjmu potravy – nechutenství nebo naopak přejídání
  • pokles energie, stálá, nadměrná únava
  • problémy s pamětí
  • apatie, nechuť i do dříve oblíbených činností
  • smutek, podrážděnost, nevysvětlitelné změny nálad
  • zhoršená paměť i schopnost soustředění
  • snížené sebevědomí, pocity viny, úzkosti, bezcennosti
  • pesimistický náhled na budoucnost

Sezónní deprese přichází na podzim a v zimě, obvykle se každý rok vrací. Její nejobvyklejší léčba je terapie světlem: přečtěte si, jak přirozeným způsobem co nejvíce zvýšit příjem denního světla během zimních měsíců.

Správná životospráva pomáhá duševnímu zdraví

Kvalitní spánek, pravidelné a výživné jídlo, každodenní pohyb a omezení elektronických zařízení a „obrazovek“ alespoň před spaním: všichni to známe, málokdo to opravdu dodržuje. Jak bojovat se stereotypy, leností a špatnými zvyky?

Nařiďte si budík na usínání místo na vstávání. Zkrátka si určete hodinu, kdy chcete být v posteli, vyhraďte si dostatečnou dobu na výpravu (sprcha, čištění zubů) a zapněte si každý den „budíka na spánek“. Po jeho zazvonění v rychlosti dodělejte to, čemu se právě věnujete, proveďte večerní rutiny a zalezte si do postele s knížkou nebo přehrávačem hudby / mluveného slova. Bude se vám lépe vstávat a váš organismus vám poděkuje.

Plánujte jídelníček: to je zase trik na přísun kvalitního jídla. Nevymýšlejte si jídla příliš složitá, z nedostupných surovin nebo taková, která vám moc nechutnají. Když si naplánujete večeři zdravou, ale přitom chutnou a nenáročnou na přípravu, nebudete mít chuť odbýt se chlebem se salámem.

Pohyb je pro tělesnou i duševní kondici nesmírně důležitý. Najděte si druh pohybu, který vás baví, a zařaďte ho několikrát týdně napevno do diáře, jako třeba pracovní porady nebo návštěvu lékaře. Naučíte se s ním počítat.

Dobíjejte energii příjemným domácím prostředím

Prostředí, v němž bydlíme a pracujeme, má velký vliv na to, jak se cítíme. Pokuste se doma co nejvíce prosvětlit interiér, udržujte lad a pořádek a podle toho, co vám zrovna chybí, nalaďte domov buď do pohody ve stylu hygge, nebo doplňte energii veselými barvami na interiérovém textilu, stínění a jiném zařízení místností.

Redakce

Nejnovější

Sezónní témata
8. února 2024

Oáza klidu: Jak najít rovnováhu a klid ve světě plném shonu

Redakce
3
1617 přečtení
Oáza klidu: Jak najít rovnováhu a klid ve světě plném shonu
V dnešním zrychleném světě je důležitější než kdy jindy najít si čas pro sebe. Objevte, jak můžete vytvořit svou osobní oázu klidu a udržet si duševní rovnováhu každý den.
Sezónní témata
31. ledna 2024

Zimní recepty: Lahodné a zdravé pokrmy pro posílení imunity

Redakce
4
1617 přečtení
Zimní recepty: Lahodné a zdravé pokrmy pro posílení imunity
V zimě je důležité udržet si silnou imunitu. Přinášíme vám výběr lahodných a zdravých receptů, které vám pomohou zůstat zdraví a plní energie i v chladném počasí.