Hledat
Sezónní témata
15. července 2021

Jak bojovat s migrénou

Redakce
2
686 přečtení
Jak bojovat s migrénou
Kdo zná migrénu, ví, že to není jen tak obyčejná bolest hlavy. Doprovází ji přecitlivělost na světla, zvuky i pachy, častým příznakem je také nevolnost až zvracení. Jak předcházet jejím záchvatům a co dělat, když už přece jen nějaký přijde?

Migréna: klíčovou roli hrají dědičné dispozice a životospráva

Většina migreniků v průběhu života vysleduje, jaké spouštěče u nich obvykle bývají příčinou záchvatu. Často to bývá stres, změna počasí, pokles hladiny cukru v krvi při hladovění nebo naopak některé dráždivé potraviny – obvykle jde o kakao, červené víno, ořechy, zrající sýry nebo výrazné koření. Vliv na projevy migrény mají také hormony: obvykle se záchvaty poprvé objeví v pubertě, tedy v hormonálně aktivním období, a u žen po klimakteriu odeznívají. Některé ženy pozorují migrény ve zvýšené míře v těhotenství, pro jiné to je naopak jediné období během jejich plodného věku, kdy jim záchvaty úplně přestaly.

I když je odpolední spánek obvykle přínosný, lidé se sklony k migrénám by se mu měli naopak vyhýbat. Jedním z rizikových faktorů je totiž i přílišné množství spánku, zejména přes den.

Prevence migrény: pravidelný režim a přírodní doplňky stravy

Někdy se záchvat ohlásí takzvanou aurou – nejčastěji se jedná o neobvyklé zrakové vjemy, například jiskření, blikání nebo rozostření části zorného pole. Běžnější je migréna bez aury, ale i v takovém případě lze občas vysledovat prvotní varovné příznaky: může jít o neklid, napětí ve svalech nebo neobvyklý pocit ospalosti.

Co pomáhá předejít záchvatům migrény?

  • pravidelný spánkový režim – ani příliš málo, ani příliš mnoho spánku
  • pitný režim – minimálně 2 litry čisté vody denně
  • pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu
  • pravidelně, zdravě a pestře jíst
  • vyhýbat se stresu
  • pozitivní myšlení a aktivní odpočinek
  • reflexní terapie (masáže, vodoléčba)

Migrénám pomáhá předcházet užívání doplňků stravy s obsahem hořčíku, vitaminů skupiny B, omega-3 mastných kyselin nebo pupalkového oleje. Z bylinek se doporučuje kopretina řimbaba, andělika lékařská či levandule (v podobě éterického oleje).

Záchvat migrény přežijete v dobře zastíněné místnosti

Přes veškerou snahu cítíte, jak se migréna rozjíždí? Je důležité včas nasadit léky – ideálně antimigrenika, ale v lehčích případech může zabrat kyselina salicylová (aspirin), paracetamol nebo nesteroidní protizánětlivé léky jako ibuprofen či diclofenac. Vyzkoušejte, jestli to nebude i váš případ. Pak už zbývá odebrat se do vyvětrané, klidné a tmavé místnosti (ideálně ložnice) a pokusit se usnout, případně počkat, až záchvat odezní. Naprostou tmu v ložnici zajistíte prostřednictvím předokenních rolet – to se hodí nejen pro vzpamatování se z migrény, ale také pro každodenní kvalitní spánek. Pro snadné zatažení a rychlou změnu polohy zastínění jsou skvělé také rolety den a noc.

Nejnovější

Dům a zahrada
28. července 2021

Přestěhujte se na zahradu: venkovní obývák, ložnice i kuchyně

Redakce
2
686 přečtení
Přestěhujte se na zahradu: venkovní obývák, ložnice i kuchyně
V létě je ideální příležitost trávit většinu dne na zahradě. Můžete tak využít ale ještě víc času, než jste si uměli představit: víte, že si na zahradě můžete zařídit kuchyň, koupelnu i ložnici?
Svět Isotra
23. července 2021

Horizontální, vertikální, venkovní nebo plisse – jaké žaluzie jsou pro vás nejvhodnější?

Redakce
3
686 přečtení
Horizontální, vertikální, venkovní nebo plisse – jaké žaluzie jsou pro vás nejvhodnější?
Žaluzie jsou dnes pravděpodobně nejoblíbenějším a nejpoužívanějším způsobem stínění. Který typ se ale hodí pro která okna, do jakých místností a za jakým účelem? Velký přehled typů žaluzií!
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace.
V pořádku